Osebnosti - Komarov, Vladimir

V astronavtiki od: 1960
Datum rojstva: 16.03.1927
Datum smrti: 24.4.1967

Vesoljski poleti:

Plovilo: Start: Pristanek: Dolžina leta: Funkcija:
Voshod 1 12.10.1964 13.10.1964 1d 0h17m PL
Opis:
Prva veččlanska posadka v vesoljskem plovilu.

Plovilo: Start: Pristanek: Dolžina leta: Funkcija:
Sojuz 1 23.04.1967 24.04.1967 1d 2h48m PL
Opis:
Zaradi napake pri odpiranju padala je ob pristanku umrl.

Število poletov: Skupaj ur v vesolju: Razno:
2 2d 3h05m 11. človek v vesolju

Kozmonavt V. M. Komarov

Vojko Kogej, avtor Vesoljskih pasti

Kozmonavt "stevilka sedem" Vladimir Komarov, ki je izgubil življenje 24. aprila 1967, je bil prvi človek, ki se je ponesrečil med vesoljskim poletom. Še vedno pa niso pojasnjene vse okoliščine nesreče.

Prvi inženir med vesoljci, prvi poveljnik veččlanske posadke vesoljske ladje (Voshod 1) in prvi kozmonavt, ki je dvakrat poletel v vesolje, se je ponesrečil pri preizkušanju načelno nove vesoljske ladje vrste sojuz. Nesreča je odjeknila po vsem svetu potem, ko se je v zgodnjih jutranjih urah, 24. aprila 1967, med pristajanjem blizu Orska v Rusiji ponesrečil kozmonavt Volodja Komarov, ki je zaradi svojega znanja in človeških lastnosti užival med vesoljci in vesoljskimi strokovnjaki izjemen ugled. Do nesreče je prišlo, ker so se zapletle vrvi padal. Vesoljska ladja Sojuz 1 je padla z višine sedmih kilometrov, se razbila in zgorela. Polet je trajal komaj en dan, dve uri, 47 minut in eno sekundo.

V ZSSR bi morali dan po izstrelitvi Sojuza 1 izstreliti še Sojuz 2 s tremi vesoljci. Nato bi se prvič v zgodovini vesoljski ladji s posadko združili. Toda izstrelitev Sojuza 2 so Sovjeti potiho opustili. Po prvotnih načrtih bi morala dva kozmonavta v skafandrih preko vesolja prestopiti iz Sojuza 2 v Sojuz 1 in se na Zemljo vrniti s Komarovom. Tako bi pridobili izkušnje za kasnejši prestop iz matične vesoljske ladje v lunarni modul. Pri poletu na Luno in nazaj bi moral kozmonavt, ki bi pristal na Luni, izvesti dva takšna prestopa. Kasneje so se Sovjeti odrekli poletom svojih vesoljcev na Luno in pred svetovno javnostjo celo skrivali takšen namen.

Polet sovjetskega vesoljca, ki je tudi sam sanjal da bo poletel na Luno, se je začel 23. aprila 1967, ob 5.35 po srednjeevropskem času, brez napovedi, kot je bilo takrat v Sovjetski zvezi v navadi. Celo vesoljčeva žena Valentina ni vedela, da je mož v vesolju, dokler je ni o tem 25 minut po izstrelitvi po telefonu obvestil možev tovariš. O okoliščinah in vzrokih nesreče polkovnika Komarova je po 32 letih še vedno nekaj nejasnosti.

Eno od njih mi je 4. aprila 1999 v Centru za upravljanje poletov v Koroljovu pri Moskvi pojasnil dolgoletni namestnik vodje tega središča Viktor Blagov. Po usmeritvi v prostoru se je Sojuz 1 vračal na Zemljo na balističen način... Znano je, da je takšen način vrnitve za ladje vrste sojuz neobičajen in predviden le v skrajnem primeru.

Vladimirja Komarova so posmrtno še drugič odlikovali z redom junaka ZSSR. Na Aleji kozmonavtov v Moskvi so mu postavili doprsni kip, žara s pepelom Komarova pa je shranjena na častnem mestu v kremeljskem zidu. Po Komarovu so kasneje poimenovali krater na Luni, častno diplomo Mednarodne letalske federacije FAI, znanstveno raziskovalno ladjo sovjetske akademije znanosti, naselja, ulice in šole v ZSSR in v drugih državah. Na kraju nesreče so kasneje vojaki iz bližnjega oporišča ali kasarne postavili spomenik na katerem sta simbolično ponazorjena oba vesoljska poleta: uspešni in neuspešni. .
Spomenik V. M. Komarovu

Spomenik na kraju nesreče pri Orsku

Na dan pristanka astronavtov Apolla 12 na Luni, 19. novembra 1969, je bil v Ljubljani ustanovljen in po prvi neposredni žrtvi vesoljskih poletov poimenovan tudi Astronavtsko raketarski klub Vladimir M. Komarov.

15.10.2019 11:13