25.06.2019 - Falcon heavy v tri orbite utiril 24 satelitov

25.06.2019

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 25.06.2019 ob 18:00

S Kennedyjevega vesoljskega središča na Floridi je podjetje SpaceX z zgodovinske ploščadi 39A danes ob 08:30 po srednjeevropskem času izstrelilo tretjo raketo falcon heavy z doslej najzahtevnejšo nalogo, da utiri 24 ameriških vojaških, vladnih in zasebnih satelitov s skupno maso 3.700 kg v tri precej različne orbite. Stranski prvi stopnji sta bili rabljeni (od aprilske izstrelitve falcona heavy z ArabSatom 6A), srednja prva stopnja in druga stopnja rakete pa novi. Po opravljenem delu sta se stranski stopnji tudi tokrat uspešno vrnili nazaj na Florido in pristali na betonskih ploščadih, 15 km južno od izstrelišča. Srednja prva stopnja se je po ločitvi od druge, ki je s tovorom nadaljevala pot v orbito, z veliko hitrostjo nadzorovano spustila nazaj skozi ozračje. Poskušala je pristati na plavajoči ploščadi, ki jo je čakala v Atlantskem oceanu, 1.245 km vzhodno od Floride, kar je bilo najdlje do zdaj. Ker je šlo povratek prve stopnje z doslej največjo hitrostjo, je glavni načrtovalec podjetja SpaceX, Elon Musk, možnost za uspešen pristanek ocenil kot polovično. In res, prva stopnja je 10 minut po izstrelitvi za malo zgrešila plavajočo ploščad in strmoglavila v ocean.

Druga stopnja falcona je medtem s sateliti nadaljevala potovanje v orbito. Med današnjo odprav je morala prvič štirikrat vžgati svoj raketni motor. Ob 08:40 je prispela na prvi vmesni cilj in v orbito z višino med 300 in 860 km ter naklonom 28,5° glede na ekvator utirila 13 mikrosatelitov. Po drugem vžigu motorja druge stopnje, ki je trajal 21 sekund, je ob 09:47 prispela v krožno orbito z višino 720 km in naklonom 24° glede na ekvator ter utirila šest vremenskih satelitov COSMIC-2 za ameriško okoljsko agencijo NOAA in Tajvan ter še štiri manjše poskusne satelite, od katerih je en opremljen s sončnim jadrom. Ob 10:38 in 12:00 je druga stopnja falcona opravila še tretji in četrti vžig motorja, da bi prispela v eliptično orbito z višino med 6.000 in 12.000 km ter naklonom 42° glede na ekvator. Tam se je od rakete ločil glavni tovor, satelit DSX, ki bo za raziskovalni laboratorij ameriških zračnih sil meril vplive vesoljskega sevanja na radijske valove v Van Allenovih pasovih okrog Zemlje.

Izstrelitev falcona heavy +