23.05.2019 - NASA naročila prvi modul lunarne postaje projekta Artemis
  NASA naročila prvi modul lunarne postaje projekta Artemis

Washington, Združene države Amerike
23.05
.2019

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 23.05.2019 ob 18:25

Ameriška vesoljska agencija NASA je danes sporočila, da je za izdelovalca prvega modula postaje Gateway v Lunini orbiti, ki je ključni del ameriškega projekta vrnitve na Luno Artemis, izbrala kanadsko-ameriško družbo Maxar Technologies, lastnico znanega proizvajalca satelitov SSL (Space Systems Loral). Pogodba v vrednosti 375 milijonov ameriških dolarjev (335 milijonov evrov) obsega izdelavo, izstrelitev in preizkušanje pogonsko-servisnega modula (P&PE) v orbiti okrog Lune, za kar bo poskrbela izbrana družba. Ko bo plovilo preizkušeno, ga bo v uporabo prevzela NASA. Izstrelitev modula je načrtovana za leto 2022.

Pogonsko-servisni modul bo opremljen z varčnim električno-kemijskim pogonskim sistemom, ki ga bo poganjal 50 kilovatni sistem sončnih celic. Na ta način bo plovilo približno trikrat preseglo trenutne zmogljivosti satelitov, ki so opremljeni s podobnimi sistemu. Plovilo bo opremljeno tudi s komunikacijskim sistemom in antenami za radijsko zvezo z Zemljo in drugimi plovili projekta Artemis. Na prednjem koncu bo imel spajalni mehanizem, s katerim se bo združil naslednji modul lunarne postaje, mali bivalni odsek, ki naj bi ga izstrelili leta 2023.

Vzporedno z gradnjo lunarne orbitalne postaje Gateway bo NASA izvajala tudi ostale dele projekta Artemis. Za konec leta 2020 je trenutno predvidena prva izstrelitev nove rakete SLS, ki bo med odpravo Artemis 1 na polet okrog Lune ponesla plovilo orion brez posadke. Leta 2022 bo raketa SLS v orbito okrog Zemlje utirila naslednje plovilo orion, tokrat s posadko, ki bo med odpravo Artemis 2 obletelo Luno po tirnici proste vrnitve na Zemljo.

Leta 2024 bo raketa SLS izstrelila naslednji orion s posadko, ki se bo med odpravo Artemis 3 prvič združil s postajo Gateway. Tam bo posadka prestopila v pristajalni modul, ki ga bo komercialni partner, verjetno v več delih, izstrelil tistega leta. Z modulom se bo posadka spustila na površje Lune v bližino njenega južnega tečaja. NASA načrtuje, da bi do leta 2028 na podoben način vsako leto z orionom na Luno poletela ena posadka.

Postaja Gateway se bo postopno dopolnjevala z moduli mednarodnih partnerjev, hkrati pa bo NASA vzpostavljala tudi zmogljivosti na površju Lune (na primer za daljše bivanje posadk ali za pridobivanje pogonskega goriva iz ledu, ki leži v večno zasenčenih kraterjih na južnem tečaju) ter izvajale robotske raziskovalne odprave s komercialno dostavo znanstvenih naprav.

ZDA se bodo leta 2024 s projektom Artemis vrnile na Luno