23.04.2008 - Kaj je bil vzrok za balistično vrnitev Sojuza TMA-11?
Novice - Kaj je bil vzrok za balistično vrnitev Sojuza TMA-11?

Washington, ZDA

sreda, 23.04.2008

Piše Simon Zajc

Objavljeno
: 23.04.2008 ob 13:30

Povejte vaše mnenje na forumu!

Ruska vesoljska agencija Roskosmos je že ustanovila komisijo, ki bo preiskala nenavadne okoliščine, v katerih se je vesoljsko plovilo Sojuz TMA-11 v soboto vrnilo na Zemljo. Pristajalni odsek se je skozi ozračje namreč spustil v rezervnem, t.i. balističnem načinu, ki poteka pod strmejšim kotom. Tričlanska posadka, ki so jo sestavljali ruski kozmonavt Jurij Malenčenko, ameriška astronavtka Peggy Whitson in južnokorejska udeleženka poleta Soyeon Yi, je bila zaradi tega izpostavljena mnogo večjim obremenitvam kot bi bila pri normalnem načinu vračanja. Po besedah Whitsonove, poveljnice odprave MVP-16 na Mednarodni vesoljski postaji (MVP), je števec dobro minuto kazal 8-kratni negativni pospešek (8,2 G). Vrnitev skozi zemeljsko ozračje, ki je sledila nekaj ur po tem, ko je Sojuz TMA-11 zapustil vesoljsko postajo, je opisala kot dramatično. Kapsula se je vrtela in nihala veliko več kot so pričakovali. Po neuradnih informacijah iz ameriške vesoljske agencije NASA, bi bil lahko vzrok v neuspešni ločitvi dveh od treh odsekov plovila. Kmalu zatem, ko je Sojuz TMA-11 z zaviralnim manevrom znižal hitrost in začel izstopati iz orbite, bi se plovilo moralo razdeliti na tri dele. Od pristajalnega odseka oz. kapsule, v kateri so vesoljci, naj bi se uspešno ločil zgolj orbitalni odsek, pogonsko-instrumentalni odsek pa ne. Toplotni ščit kapsule je ostal zakrit s pogonskim odsekom, plovilo pa se je v ozračje začelo spuščati z nezaščiteno stranjo, kjer je loputa, ki je vodila v orbitalni odsek. Potem, ko jo je premetavalo na vse strani, se je kapsula le osvobodila pogonsko-instrumentalnega odseka (vezi je verjetno prežgala vročina) in se obrnila s toplotnim ščitom v smeri padanja. Normalna vrnitev ni bila več mogoča in Sojuz TMA-11 je nadaljeval z vračanjem po balistični krivulji. Zaskrbljujoče je, da ruski nadzorniki v Centru za upravljanje poletov (CUP) pri Moskvi o tem v realnem času očitno niso imeli nobenih telemetrijskih ali radarskih podatkov. Kaj se je zgodilo, so izvedeli šele pol ure po pristanku, ko jih je Malenčenko poklical po zasilnem satelitskem telefonu. Kapsula Sojuza TMA-11 je predvideno mesto pristanka zgrešila za več kot 400 km. Po izjavi predstavnika NASE je možno, da je tudi vzrok za balistično vrnitev Sojuza TMA-10 enak kot pri Sojuzu TMA-11.

Sojuz TMA-11 s tričlansko posadko se je vrnil na Zemljo