15.10.2002 - Ponesrečena izstrelitev sojuza U z raziskovalnim satelitom Foton-M

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Dopolnjeno
: 15.10.2002 ob 22:20 in 16.10. ob 09:00

[Rev:2]

Ruska tiskovna agencija Interfaks je posredovala sporočilo predstavnika Centra za nadzor poletov (CUP), da je 29 sekund po današnji izstrelitvi nosilne rakete sojuz U s kozmodroma Pleseck prišlo do tehnične napake, čemur je sledilo uničenje rakete in raziskovalnega satelita Foton M-1. Glede na znane podatke lahko sklepamo, da je do napake prišlo še med delovanjem motorjev prve stopnje. S podobno raketo (sojuz FG) bodo predvidoma 28. oktobra letos proti Mednarodni vesoljski postaji (MVP) izstrelili tudi vesoljsko ladjo Sojuz TMA-1 s tričlansko posadko. Sojuz U, katerega zadnjih 75 izstrelitev je potekalo brez težav, sicer velja za eno najzanesljivejših raket na svetu.

Po današnjem (16. oktober) poročanju ruske televizije NTV, je do očitno nepravilnega delovanja raketnih motorjev sojuza U prišlo že dvajset (po nekaterih podatkih pa šestnajst) sekund po izstrelitvi. Poročajo tudi, da je eksplozija, ki je sledila, poškodovala osem (po drugih podatkih šest) ljudi, en vojak pa je umrl. Ob padcu ostankov rakete nazaj na tla je bila poškodovana tudi izstrelitvena ploščad.

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
: 15.10.2002 ob 20:50

Na ruskem severnem kozmodromu Pleseck so danes zvečer, ob 20:20 po srednjeevropskem času, izstrelili nosilno raketo sojuz U z ruskim raziskovalnim satelitom Foton M-1. Gre za 6.425 kilogramov težko plovilo, ki bo v približno 300 kilometrov visoki orbiti z naklonom 62,5° ostalo naslednjih 15 dni in 16 ur. Na satelitu se nahajajo naprave za izvajanje 44 znanstvenih in tehnoloških poskusov v mikrogravitaciji. Znanstvene instrumente je poleg ruskih ustanov prispevala tudi evropska vesoljska agencija ESA. Večina jih je shranjenih v 2.515-kilogramskem okroglem pristajalnem odseku (glej sliko), ki se bo na Zemljo vrnil 31. oktobra. Satelit so izdelali v družbi CSKB-Progres iz Samare, upravljali pa ga bodo strokovnjaki Centra za nadzor poletov (CUP) iz Koroljova pri Moskvi.

Ilustracija satelita Foton-M