20.02.2001 - Izstrelili raketo start-1 s švedskim satelitom

20.02.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 20.02.2001 ob 10:40

[Rev:0]

Na ruskem kozmodromu Svobodni so danes dopoldan, ob 09:48 po srednjeevropskem času, izstrelili rusko nosilno raketo start-1, ki je v vesolje ponesla švedski satelit Odin. Nosilna raketa start-1 je predelana medcelinska balistična raketa (ICBM) vrste topol (SS-25). Raketa ne potrebuje posebnega izstrelišča, saj jo izstrelijo iz transportnega vozila na 12 kolesih, ki je hkrati tudi izstrelitvena ploščad (glej sliko). Omenjena značilnost kaže na to, da je bila raketa razvita za strateške vojaške namene. Predstavnik ruskih Raketnih enot za strateške namene je sporočil, da se satelit Odin že nahaja v pravilni orbiti.

Švedski satelit Odin tehta 250 kilogramov, v višino meri 2 metra, premer prek razprostrtih plošč s sončnimi celicami pa znaša 3,8 metra. Odin bo opravljal različna astronomska opazovanja s pomočjo radijskega teleskopa z anteno s premerom 1,1 m.  Na krovu se poleg radiometra nahaja še optični spektrograf OSIRIS (Optical Spectrograf and InfraRed Imaging System), ki ga bodo uporabljali tudi za preučevanje ozračja našega planeta. Satelit, ki ga je izdelala družba Swedish Space Corporation, naj bi v orbiti z višino 600 kilometrov deloval najmanj 2 leti. Pri izdelavi so sodelovale še Kanada, Finska in Francija.

Kozmodrom Svobodni, od koder so izstrelili satelit Odin, se nahaja na vzhodnem delu Rusije, blizu meje s Kitajsko na reki Amur. Prva izstrelitev na tem kozmodromu je bila izvedena 4. marca 1997, šlo pa je za utirjenje ruskega telekomunikacijskega satelita Zeja-1. Nosilno raketo start-1 izdeluje rusko podjetje Votkinski zavod, ki je izdelalo tudi balistične rakete SS-20 (pioner), SS-23 in SS-25 (topol). Raketa start-1, ki ima izstrelitvi maso 47 ton, je visoka približno 23 metrov, največji premer znaša 1,6 metra, sestavljena pa je iz štirih raketnih stopenj na trdno gorivo.

Brez pisnega dovoljenja avtorja je vsebino te strani (besedilo, slike,...) prepovedano uporabljati ali posredovati drugod.

Transportno vozilo z raketo (Foto: arhiv CV)