11.02.2001 - Prvi vesoljski sprehod med odpravo STS-98 zaključen

11.02.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 11.02.2001 ob 00:30

[Rev:1, L]

Ameriška vesoljca Jones in Curbeam sta včeraj ob 16:50 po srednjeevropskem času, kar je kasneje kot je bilo načrtovano, pričela s prvim vesoljskim sprehodom med odpravo STS-98. Še pred začetkom vesoljskega sprehoda je astronavtka Marsha Ivins s pomočjo raketoplanove daljinsko vodene mehanične roke zgrabila združevalni tunel PMA-2, ki je bil na sprednjem koncu modula Unity Mednarodne vesoljske postaje (MVP). Združevalni tunel je nato prenesla na nosilec Z1, ki je nad modulom Unity. Na začetku vesoljskega sprehoda je Jones tunel PMA-2 ročno pritrdil na predvideno mesto na Z1, kar se je zgodilo ob 18:03 po srednjeevropskem času. Nato se je odpravil na nosilec P6, kjer je sprostil nekaj zatičev na zloženem hladilniku, ki bo skrbel za odvajanje odvečne toplote.

Medtem pa je Curbeam odklopil nekaj kablov, ki so povezovali modul Destiny s tovornim odsekom raketoplana Atlantis, nato pa je s spajalnega mehanizma Destinyja odstranil še zaščitno prekrivalo. Ob 18:23 po srednjeevropskema času je Ivinsova z mehanično roko, ki jo je upravljala iz notranjosti raketoplana, zgrabila modul Destiny in ga počasi dvignila iz tovornega odseka Atlantisa (glej prvo sliko). To je bilo izjemno natančno in počasno opravilo, saj je bilo od Destinya pa do stene tovornega odseka le približno 6 cm prostora. Po uspešnem dvigu novega modula ga je astronavtka še obrnila za 180 stopinj in nato počasi premaknila do spajalnega mehanizma na modulu Unity.

Vesoljca Jones in Curbeam sta medtem, ko je Ivinsova premikala 14-tonski modul Destiny, sprostila tudi Ku-band anteno na nosilcu P6. Ob 20:12 se je s pomočjo mehanične roke modul Destiny spojil z Mednarodno vesoljsko postajo in postal njen sestavni del. Po priključitvi modula sta vesoljca povezala devet električnih kablov in štiri cevi, po katerih se pretaka hladilna tekočina med Destinyjem in hladilnimi ploščami na nosilcu P6. S priključitvijo teh cevi je bilo nekaj težav, saj je iz prve puščal amoniak, ki je uhajal in na cevi nato zmrznil.

Curbeam in Jones sta vesoljski sprehod zaključila s povratkom v zračno zaporo raketoplana Atlantis, ki sta jo napolnila s kisikom, katerega pa sta kmalu zatem izčrpala. Tako sta iz površine vesoljskih skafandrov odstranila morebitne ostanke amoniaka, ki je uhajal iz cevi na modulu Destiny. V zračni zapori sta nato ponovno vzpostavila pritisk in odprla loputo v notranjost raketoplana, kjer so ju pričakali ostali trije člani posadke. Vesoljski sprehod je bil prvi izmed treh predvidenih med odpravo STS-98, končal se je danes ob 00:24 po srednjeevropskem času po 7-ih urah in 34-ih minutah. Drugi vesoljski sprehod bosta vesoljca opravila predvidoma v ponedeljek, tretjega pa v sredo.

Novi ameriški modul Destiny, ki tehta približno 14 ton in je valjaste oblike, je dolg 8,5 metra in širok 4,3 metra. Gre za doslej najpomembnejši ameriški modul, ki bo od ruskega servisnega modula Zvezda prevzel nadzor nad Mednarodno vesoljsko postajo. Vse od novembra 1998, ko je v vesolje poletel prvi del MVP (modul Zarja), so polet vesoljske postaje namreč upravljali ruski nadzorniki v Koroljovu. Ti bodo še vedno skrbeli za dvig orbite vesoljske postaje, ki ga omogočajo raketni motorji na modulu Zvezda.

Brez pisnega dovoljenja avtorja je vsebino te strani (besedilo, slike,...) prepovedano uporabljati ali posredovati drugod.

Prenos Destinyja ina Unity (NASA/vesolje.net)