05.02.2001 - Ruski strokovnjaki nadaljujejo z razvojem raket

05.02.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 05.02.2001 ob 17:05

[Rev:0, L]

Ruski radio Golos Rossiji je sporočil, da bo Rusija tudi letos nadaljevala z razvojem novih in s posodabljanjem že obstoječih nosilnih raket. Nadaljevali bodo namreč z razvojem nove modularne rakete angara, raketne stopnje fregat in posodobljene različice nosilne rakete sojuz U z novim imenom rus. Začetki razvoja nosilne rakete rus (včasih imenovane tudi sojuz 2) sicer segajo v leto 1991, očitno pa do uresničitve projekta še vedno manjka nekaj let.

Dodatno stopnjo fregat je zasnoval raziskovalno-proizvodni center Lavočkina, z njo pa je moč v vesolje ponesti težji tovor in izvajati zapletene orbitalne manevre, saj fregat omogoča do dvajset vžigov svojega glavnega motorja. Prva izstrelitev nosilne rakete sojuz U s fregatom je bila izvedena 9. februarja lani, raketa pa je v vesolje ponesla utežno maketo satelita. Fregat je posebej uporaben zato, ker ga je mogoče namestiti na različne nosilne rakete, kot so sojuz, zenit in proton.

Jurij Koptev, direktor ruske letalsko-vesoljske agencije Rosaviakosmos, je dejal, da se razvoj fregata lahko razume tudi kot vmesna stopnja pri razvoju nosilne rakete rus, ki jo načrtuje Samarski centralni specializirani konstrukcijski urad. Koptev predvideva, da bo prva izstrelitev rusa uresničena sredi leta 2002. Gre za posodobljeno nosilno raketo sojuz, pri kateri bodo zamenjali glavne raketne motorje, imela bo večji zaščitni konus in pa tudi nov sistem za nadzor poleta. V nizko zemeljsko orbito z naklonom 52° naj bi ponesla do 8.000 kg težak tovor. Ruse bodo predvidoma izstreljevali na ruskem severnem kozmodromu Pleseck.

Nova modularna nosilna raketa angara, ki jo razvija vesoljski center Hruničeva iz okolice Moskve, pa naj bi v svoji osnovni (lahki) različici po besedah Kopteva prvič poletela sredi leta 2002. Angaro bodo izdelovali v treh različicah: lahki, srednji in težki. Težka različica angare bo bržkone nadomestila nosilno raketo proton, ki je v uporabi dandanes. Strokovnjaki upajo, da bo angara doživela vsaj takšen komercialni uspeh kot starejši proton. Radio Golos Rossiji je še sporočil, da povprečna cena za kilogram tovora,  dostavljenega v vesolje, danes znaša okoli 25.000 dolarjev, pri angari pa naj bi stroški znašali 12.000 dolarjev na kilogram. Raketa bo za razliko od protona, ki uporablja strupeni "heptil", za gorivo uporabljala kisik in kerozin.

Brez pisnega dovoljenja avtorja je vsebino te strani (besedilo, slike,...) prepovedano uporabljati ali posredovati drugod.

Nosilna raketa sojuz U (Foto: arhiv CV)