02.02.2001 - Astrofizikalni satelit EUVE prenehal delovati

02.02.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 02.02.2001 ob 19:45

[Rev:0, L]

Strokovnjaki ameriške vesoljske agencije NASA so včeraj ob 00:59 po srednjeevropskem času izklopili ameriški astrofizikalni satelit Extreme Ultraviolet Explorer (EUVE). EUVE, ki se je nahajal v orbiti okoli Zemlje, je med svojim delovanjem opazoval vire svetlobe z valovno dolžino med 70 in 700 angstromi (med ultravijoličnimi [UV] in rentgenskimi žarki) v vesolju. Znanstveniki so pred izstrelitvijo EUVE predvidevali, da večino svetlobe s to valovno dolžino v vesolju absorbirajo atomi vodika, ki so v medzvezdnem prostoru najbolj pogosti.

Kasneje se je izkazalo, da je medzvezdni prostor veliko bolj prosojen za žarke te valovne dolžine, kot je bilo predvideno. Satelit EUVE je med svojim delovanjem namreč odkril prek 1.000 virov sevanja takšnih žarkov, od tega pa se več kot 35 odkritih virov nahaja izven naše galaksije. S pomočjo astrofizikalnega satelita EUVE so opazovali tudi komete in oddaljene zvezde. Pomagal pa je tudi pri nastavitvi naprav na novejšem astrofizikalnem satelitu Chandra, ki opazuje vire rentgenskih žarkov v vesolju.

Satelit EUVE so na izstrelišču Cape Canaveral s pomočjo nosilne rakete delta 2 v vesolje izstrelili 7. junija 1992. Vse do izklopa je satelit deloval normalno, zato so njegovo delovanje tudi dvakrat podaljšali. Vendar pa se je izkazalo, da so stroški delovanja satelita preveliki glede na dobljene znanstvene rezultate. NASA se je zato odločila za izklop satelita EUVE, ki sedaj nemo kroži okrog Zemlje.

Nasina ilustracija satelita EUVE (NASA)