12.01.2001 - Rusi bodo vesoljsko postajo Mir uničili marca

12.01.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 12.01.2001 ob 21:35

[Rev:0, L]

Ruska letalsko-vesoljska agencija Rosaviakosmos in ruska družba RKK Energija sta se sporazumeli o datumu uničenja vesoljske postaje Mir. Skoraj 140-tonska ruska vesoljska postaja se bo tako predvidoma 6. marca 2001 "vrnila" na Zemljo, ko bodo vzdržljivejši deli Mira padli v Tihi ocean. Še pred tem pa bo bazni modul (z imenom Mir, po katerem se imenuje tudi celotna postaja) zabeležil 15. obletnico delovanja v vesolju. Najnovejši modul na postaji, skoraj 20-tonska Priroda, bo v Zemljinem ozračju zgorel po komaj petih letih uporabe v vesolju!

Pomanjkanje finančnih sredstev, na videz preprost razlog, je določilo usodo Mira. Ruska vesoljska agencija namreč zaradi finančnih težav komaj izpolnjuje obveznosti do prednostnega projekta Mednarodna vesoljska postaja. Predstavniki Rosaviakosmosa zatrjujejo, da je postajo Mir potrebno strmoglaviti iz orbite tudi zaradi tehnične zastarelosti in pogostih okvar. Vendar pa se večina ruskih vesoljcev in nadzornikov, ki zaenkrat še upravljajo z vesoljsko postajo, s tem ne strinja. Po njihovih besedah bi lahko Mir s posadko na krovu v vesolju ostal še vsaj nekaj let. Omeniti pa je potrebno, da so 25. decembra 2000 nadzorniki za približno 20 ur izgubili telemetrijsko zvezo s postajo, kar je povzročilo precejšen preplah. Zveza zdaj zopet deluje normalno.

Ne glede na povedano pa bo 18. januarja proti Miru poletela še zadnja tovorna ladja progress. Progress M1-5 bo na postajo pripeljal več raketnega goriva kot je sicer v navadi. Tovorna ladja naj bi se z Mirom združila štiri dni po izstrelitvi, to je 22. januarja. Če se progress ne bo uspel samodejno združiti z vesoljsko postajo, pa bi v vesoljski ladji sojuz TM na Mir poletela še zadnja, t.i. reševalna posadka dveh vesoljcev, ki jo bosta sestavljala Genadij Padalka (poveljnik) in Nikolaj Budarin (ladijski inženir).

V kolikor se bo Progress M1-5 uspešno samodejno združil z modulom Kvant postaje Mir, bodo nadzorniki v Centru za upravljanje vesoljskih poletov v Koroljovu 10. februarja s pomočjo radijske zveze izklopili žiroskope, ki so sicer namenjeni za natančno usmerjanje postaje. Predvidoma 4. marca bo Progress M1-2 prvič dvakrat vklopil raketni motor ter tako zmanjšal hitrost kroženja postaje za 14 m/s. Naslednji dan bo progress še enkrat vklopil motor in hitrost kroženja postaje zmanjšal še za 14 m/s.

Temu bo sledil usodni dan. Šestega marca bo Progress M1-5 ponovno vžgal svoj glavni raketni motor in Miru zadal smrtni udarec, hitrost postaje se bo namreč zmanjšala za dodatnih 17,3 m/s. To naj bi zadoščalo za iztirjenje postaje iz orbite, ki mu bo sledil ognjeni povratek skozi ozračje, v katerem bo predvidoma zgorel večji del postaje. Nekaj delov naj bi prestalo tudi to peklensko vročino in svojo pot bodo zaključili, če bo vse po sreči, v Tihem oceanu, dobrih 1.500 km vzhodno od Avstralije.

Na ruski vesoljski postaji Mir je različne znanstvene raziskave opravljalo 106 ruskih in tujih vesoljcev. Lansko leto je polet postaje financirala mednarodna družba MirCorp, ki je na Mir poslala tudi kozmonavta Sergeja Zaljotina in Aleksandra Kalerija, ki sta na vesoljski postaji delovala 73 dni, 16. junija 2000 pa sta se vrnila na Zemljo. To je bila prva popolnoma komercialna vesoljska odprava na vesoljsko postajo v zgodovini vesoljskih poletov. Izgleda pa, da je bila to hkrati tudi zadnja odprava na Mir...