22.10.1999 - Nov posnetek vesoljskega teleskopa Hubble

Washington, ZDA

22.10.1999

STA

Vesoljski teleskop Hubble, ki kroži okoli Zemlje, je posnel fotografijo umirajoče zvezde v obdobju, ko se iz navadne rdeče orjakinje spreminja v meglico. Spreminjanje poteka tako hitro, da ga je ne glede na to, da večino zvezd podobnih našemu Soncu prej ali slej čaka tudi ta stopnja razvoja, zelo težko opaziti.

Opazovana zvezda se imenuje OH231.8+4.2. Na fotografiji, posneti v infrardečem spektru valovnih dolžin, se vidi, kako se plin in prah razletavata v dveh nasprotnih smereh. Zvezdo obkroža že tako veliko prahu, da se je že ne vidi več, vidi se le še svetloba, ki se odbija od prahu. Opazovanja v radijskem pasu valovnih dolžin so pokazala, da je v oblaku plina okoli zvezde možno srečati tako redke molekule, kot so na primer vodikov sulfid in žveplov dioksid. Zaradi velike količine žveplovih spojin je objekt dobil vzdevek "meglica Gnilo jajce". Odkritje takšne umirajoče zvezde zastavlja astrofizikom resne težave. Prvo vprašanje, ki se ob tem poraja, je, kako lahko zvezda ustvarja takšne ozko usmerjene tokove plina in prahu in jih pospešuje do tako visokih hitrosti.

meglica.hubb.jpg (6824 bytes)