01.10.1999 - Napačne merske enote pogubile Mars Climate Orbiter

Pasadena, ZDA

01.10.1999

STA

Nedavno izgubo ameriške samodejne vesoljske sonde Mars Climate Orbiter (MCO), ki je razpadla in zgorela v atmosferi Marsa oziroma strmoglavila na rdeči planet, je zakrivila uporaba napačnih merskih enot.

Najmanj 125 milijonov dolarjev vreden MCO je priletel v plinsko plast Marsa namesto na višini približno 150 kilometrov nad Marsom, kot so načrtovali, kar kakih 90 km nižje. Pregosta atmosfera na tako nizki višini pa je bila za sondo usodna.Prve ugotovitve komisije za preiskavo vzrokov nesreče MCO v Laboratoriju za reaktivni pogon (JPL) v kalifornijski Pasadeni kažejo, da so sondo izgubili zato, ker niso uspeli zaznati in odpraviti napake pri prenosu informacij med skupino, odgovorno za MCO v Kaliforniji in navigacijsko skupino v Koloradu. Pri tem je ena skupina uporabljala angleške mere, kot so na primer palci, čevlji in funti, medtem ko je druga skupina za ključne operacije s sondo uporabljala metrski sistem. Ti podatki pa so bili, kot priznava NASA, odločilni za izvajanje manevrov za utirjenje vesoljskega plovila v orbito okoli Marsa.

Upravitelj NASA za vesoljske raziskave dr. Edward Weiler je dejal, da ni šlo za človeško napako ampak za neuspeh Nasinih sistemov uresničevanja projekta in preverjanja in preudarjanja v postopku za odkrivanje napak. Za preiskqvo vzrokov izgube MCO so ustanovili dve komisiji: notranjo, ki jo sestavljajo strokovnjaki JPL, in "posebno", v kateri so poleg strokovnjakov iz JPL še zunanji strokovnjaki. NASA bo kmalu izoblikovala še neodvisno komisijo, ki bo vodila lastno preiskavo.
orbiter.jpg (6256 bytes)